Copiii hrăniţi cu mâncare tip junk food au un IQ mai mic. Nutriţionist român: “Părinţii care-şi duc copiii la fast-food sunt inconştienţi”
Un studiu britanic a stabilit că nutriţia bogată în
legume, fructe, carne, peşte sau mâncare gătită în casă a copiilor
de până la 3 ani le-a asigurat o dezvoltare sănătoasă a
intelectului
Copiii care, până la vârsta de trei ani, au fost crescuţi cu
mâncare tip fast-food, care au primit biscuiţi, napolitane sau
pizza în exces, au de suferit din punct de vedere al nivelului de
inteligenţă. Cercetătorii britanici au stabilit că aceştia au un IQ
mai mic chiar şi cu 5 puncte decât cel al copiilor care au fost
crescuţi cu mâncare sănătoasă, adică salate, fructe, legume sau
mâncare gătită, iar această afectare este permanentă. Chiar dacă
regimul alimentar se schimbă sunt puţine şanse ca aceştia să
recupereze handicapul.
Studiul, realizat de cei de la Universitatea din Bristol, a
stabilit că acei copii care până la vârsta de 3 ani au abuzat de
mâncare de proastă calitate, la vârsta de 8 ani aveau un IQ mai mic
decât cel al copiilor care, până la aceeaşi vârstă de trei ani, au
fost hrăniţi sănătos.
Datele studiului au fost publicate după ce a
fost realizat pe un eşantion de copii în vârstă de 8 ani şi după ce
părinţii acestora au completat un chestionar referitor la
obiceiurile culinare ale copiilor lor până la 3 ani. “La 3 ani
dezvoltarea creierului încetineşte şi de aceea după această vârstă
dieta nu mai este atât de importantă”, explică Pauline Emmet, unul
dintre cercetători, care mai face o precizare importantă: “Asta nu
înseamnă că acum nu trebuie să-i mai dai copilului tău niciodată
pizza sau chipsuri, dar trebuie să aveţi grijă că aceste alimente
să nu domine dieta”.
publicitate
Creierul se dezvoltă cel mai repede până la 3
ani
Pentru Şerban Damian, un cunoscut nutriţionist român,
cercetătorii britanici care au realizat studiul nu au pus bine
problema. “Nu este, neapărat, o legătură între ideea de mâncare
proastă de tipul “fast-food” sau “junk-food” şi nivelul de
inteligenţă al copiilor. Nu eşti prost doar pentru că mănânci la
fast-food”, explică Şerban Damian, “dar este posibil să ai probleme
pentru că mâncarea de tipul acesta este una foarte dezechilibrată
şi nu oferă copiilor acei nutrienţi absolut necesari pentru o
dezvoltare sănătoasă, inclusiv la nivel cerebral. În schimb, copiii
care beneficiază de o alimentaţie corectă, echilibrată, atunci şi
intelectul lor se va dezvolta conform potenţialului pe care îl au.
În schimb, dacă alimentaţia este de proastă calitate, atunci şi
şansele lui de a se dezvolta intelectual sunt mai mici. În sensul
acesta se poate spune că intelectul lor nu-şi va atinge
potenţialul, ceea ce se va răsfrânge în viaţa de adult, pentru că
este clar că în primii trei ani de viaţă creierul se dezvoltă
într-un ritm mult accelerat, şi, în plus, se dezvoltă anumite părţi
care, ulterior, nu mai au parte de acelaşi ritm de dezvoltare”.
Ritualul mesei, foarte important
Altfel, părinţii trebuie să ştie că în primii ani de viaţă
copiii sunt foarte sensibili iar alimentaţia lor trebuie controlată
cu atenţie. “Un părinte care îşi duce copilul la fast-food este un
părinte inconştient care îi face un mare deserviciu copilului”,
spune Şerban Damian, “mai ales că în primii ani din viaţă este
foarte importantă alăptarea, aşa cum s-a dovedit prin nenumărate
studii. Apoi, la fel de importantă este diversificarea. Trebuie
făcută la timp, nu mai devreme, pentru că există o ordine în care
se introduc alimentele noi. Părinţii trebuie să consulte un medic
pediatru sau un nutriţionist, pot citi despre diversificare, pentru
a şti cum să creeze acel echilibru alimentar de zi cu zi. Să nu le
oferim alimente procesate, alimente cu extrem de mulţi coloranţi,
aditivi şi aşa mai departe. Pe cât se poate mâncarea să fie din
surse naturale, gătite cât mai sănătos, fără adaos de grăsimi sau
de zahăr. Trebuie stabilit, deja, şi un ritual al mesei, cu trei
mese pe zi, cu 2-3 gustrări între mese, cu părinţii aşezaţi
împreună la masă, cu masa servită în tihnă, nu pe fugă. Apoi,
copilului să i se explice de ce trebuie să mănânce legume, pe care
instinctiv le va respinge, aşa cum exemplul personal este la fel de
important. Degeaba îi spui copilului că trebuie să mănânce legume,
dacă tu te îndopi cu cârnaţi prăjiţi”.
Citeste primul stirile care conteaza, direct de pe telefonul tau mobil! m.gandul.info
Niciun comentariu până acum.
Feed RSS pentru acest articol. TrackBack URL